آرتینآرتین، تا این لحظه: 11 سال و 10 ماه و 29 روز سن داره
آناهیدآناهید، تا این لحظه: 6 سال و 6 ماه و 6 روز سن داره

لحظه هاي ناب كودكي

بازی بازی تند تند بازی17! (بازی دست ورزی)

1392/10/21 17:02
1,238 بازدید
اشتراک گذاری

 اول باید دست کار کند بعد فکر به وجود آید و بعد هوش شکل می گیرد. بیشترین شکل گیری و گسترش شبکه ی مغز از طریق دست است؛ هرچه این شبکه گسترده تر باشد قدرت پردازش و تفکر کودک بالاتر خواهد بود . پس بازی و به خصوص دست ورزی، روی رشد شناختی کودک مؤثر است .

هرجا كه صحبت از بازي مي شود در كنارش اسباب بازي هم مطرح مي شود . جامعه ما در مورد اسباب بازي هم دچار يك اشتباه فرهنگي است . همانقدر كه كلمة بازي در فرهنگ سنتي ما بي ارزش است ، اسباب بازي هم همينطور است و شايد بدتر از آن . خودتان برگرديد به محيط خانواده ، چقدر به بچه هايتان مي گوييد : « دست نزن ، اون كه اسباب بازي نيست » . يا چقدر به كودكمان كه اسباب بازي هايش را دورش ريخته مي گوييم « باز اين آشغال هارو ريختي ؟ » چون بازي از نظر ما كم اهميت است ، اسباب بازي هم از نظر ما ارزشي ندارد .

مشكل ديگه اي هم كه وجود دارد ، والدين كلاسهاي مختلف رفته اند يا مطالعه كرده اند و يا برنامه هاي تلويزيوني ديده اند و متوجه شده اند كه بازي مهم است و بچه ها بايد بازي كنند ؛ يك گوني اسباب بازي مي خرند و فكر مي كنند بازي كردن يعني اسباب بازي خريدن و آن هم از فروشگاه اسباب بازي فروشي و بعد هم گله مي كنند كه يك اتاق پر از اسباب بازي براي كودك تهيه كرده ايم اما باز هم مي گويد « حوصله ام سر رفته » .

با نگاه مسئول بايد به اين مسائل نگاه كنيم و بدانيم كه ما راجع به بازي و اسباب بازي اشتباه فكر مي كنيم و اشتباه نگاه مي كنيم . بازي علم است . تئوري دارد ، نظريه دارد . بازي يك فن است ؛ علم روش دار است . بايد روش آن را ياد بگيريم و كمك كنيم بچه هايمان هم ياد بگيرند .

بازي يك هنر است . با روح انسان سر و كار دارد . بازي ابزار ارتباط روحي است ؛ ابزار تبادل احساس است . مثل هر هنر ديگري كه اگر توي آن احساس و معنويت و اتصال به عالم معنا نباشد هنر نخواهد بود .

                                       علم – فن – هنر

بازي علم ، فن و هنر است . اسباب بازي ابزار بازي است ، خود بازي نيست . بازي براي يادگيري است نه ياد دادن . وقتي بازي را به ياد دادن تبديل مي كنيد بازي مخرب مي شود .

در دورة سنتي زندگي و بازي يكي بود . اسباب بازي بچه ها هم واقعي بود . پدر گوسفندها را مي چراند كودك هم به دنبالش ، درو مي كرد كودك هم در كنارش و .... زندگي و بازي يكي بود . اما در صنعت و دورة مدرنيسم ، بازي و زندگي جدا شد ، رقابت هم آمد . رقابت در داشتن شيك ترين و بهترين ها بدون اينكه كاربردش را بدانيم .   

سه منبع اسباب بازي داريم :    

 ۱-فروشگاه    ۲-محیط،منزل   ۳-طبیعت                                                                                                                                                                                                                                      

     محيط منزل يعني هر چيزي كه در خانه هست بهترين اسباب بازي است ، همة دورريختني ها ، همة غذاها ، همة ظروف توي كابينت ؛ همراه با يك چهارچوب مشخص و حمايت و هدايت پدر و مادر .

طبيعت يك منبع بي انتها و بي زبان اسباب بازي است . هر چه كه در طبيعت هست بهترين اسباب بازي است . كودك را با حمايت در طبيعت رها كنيد ، به همة نيازهايش مي رسد .

در بهترين حالت در فروشگاه هاي اسباب بازي فقط كمتر از 45 درصد نيازهاي بچه ها جواب داده مي شود . در اسباب بازي خريدن بايد مراعات كنيد چون در ايران با پديدة تهاجم فرهنگي در اسباب بازي رو به رو هستيم ؛ اگر براي بازي بچه ها فكري نكنيم در آينده كل جامعة ما تاوان سنگيني را پرداخت خواهد كرد

اگر بچه ای یک کاسه ماست را به تنش بمالد آیا سلامتی اش به خطر می افتد؟ پس چرا نمی گذارید؟!حاضرین: چون مادر به زحمت می افتد. بله چون مادر به زحمت می افتد اسمش را هم کثافت کاری گذاشته ایم. حالا اگر مربا را به سرش بمالد چی؟ یا هر چیز دیگری را؟ مگر نمی خواهید بچه های باهوش داشته باشید؟ غنی کردن محیط برای دوره ی ادراک و تحریک یعنی اینکه بچه ها در قالب یک چهارچوب آزاد باشند تا حواس پنجگانه شان را تجربه کنند. از آن طرف بوم هم نیفتیم! بچه را بنشانیم و مجبور کنیم که چیزی به تنش بمالد چون با هوش می شود. ما فقط محیط را غنی می کنیم کودک را به کاری وادار نمی کنیم. برای هر سنی اجبار مضر است چه اجبار مستقیم و چه اجبار غیر مستقیم. ما بعضی وقت ها با تشویق های بی جا بچه ها را به هوس می اندازیم که دنبال کاری بروند و شرطی شان می کنیم.
 
 
 در ادامه چندتا بازی میذارم که بازی هایی که باعث افزایش دقت و دست ورزی میشن :

بازی اول:بازی با ماستهای رنگ شده با  آب لبو،زردچوبه و آویشن (دارچین هم گزینه مناسبی است برای رنگ کردن ماست ها اما من در خانه نداشتم)

به نظرم خود رنگ کردن ماست ها هم میتونه برای کودک جذاب باشه و بنابر این ماست هارو گذاشتم کنار آرتین و دوربین به دست منتظر عکس العملش شدم.

مقداری ماست  در کاسه آب لبو ریخت

 

به هم زد

دوباره امتحان کرد اما  این بار کل کاسه آب لبو را خالی کرد در ظرف ماست

 خوشش آمد ... هم زد و  با همان قاشق شروع کرد به ریخت ماست رنگی روی کاغذ

بیشتر از رنگ صورتی خوشش آمده بود

البته کمی هم زرد

 با دست هم کمی نقاشی کرد

بازی دوم:بازی جاگذاری کفگیر و ملاقه و یا قاشق چنگال ها  تو جای مخصوص ماشین ظرف شویی .

تو آشپزخونه کلی وسایل بی خطر هست که کوچولوها میتونن باهاشون بازی کنند و من همیشه وقتی تو آشپزخونه هستم ست کفگیر ملاقه و آویزهای قاشق و دربازکن و .. میدم به آرتین و اونم از اینکه باهاشون بازی کنه خیلی خوشحال میشه.

اینکاری که آرتین میکنه برای تمرکز و دقت عالیه

بازی سوم:پر و خالی کردن شیشه ها با مواد مختلف

یه ظرف کوچک داشتم که داخلش هل بود و آرتین ازم گرفت و درشو باز کرد و ریختشون زمین منم از فرصت استفاده کردم و گفتم آرتین میخوای جمشون کنی و دونه دونه این هل هارو میذاشت داخل ظزفشون و برای خودش میشمرد

با وسایل خونه هم میشه برای کودک سرگرمی درست کردچشمک

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (4)

خاله سمیه
21 دی 92 21:54
خاله فدای اون دستای کوچولوت بشه .
مامان تینا و رایان
22 دی 92 9:22
عاشق بازی هاتم این بازی ها رو دوست دارم که کلی سرگرمی و شادی برای بچه همراه داره-نه اینکه بشینیم به بچه خوندن یاد بدیم..تو همین بازی آخرت پسری به بهترین شکل ممکن ریاضی یاد گرفت- ممنون رایان هم همیه با من تو آشپزخونه داره بازی میکنه عاشق وسایل آشپزخونه است
زینب (مادر آرتین)
پاسخ
ممنون عزیزم
مامان كيان
22 دی 92 10:51
بسيار عالي مثل هميشه و بازم ممنون و دستاي كوچولوي گل پسري رو از طرف من ببوس با اون دست ورزيهاي هوشمندانش. راستي زردچوبه رنگش به لباسش نميمونه؟
زینب (مادر آرتین)
پاسخ
سلام.زردچوبه با ماست فکر نکنم روی لباس لکش بمونه .برای اطمینان بیشتر یکی از لباس هاشو بذار برای اینجور بازیها که اگر هم کثیف شد نگران نباشی
مامانه بهار
23 دی 92 0:32
خیلی عالی بود .. ممنون مامان مهربون
زینب (مادر آرتین)
پاسخ
خواهش میکنم.