آرتینآرتین، تا این لحظه: 11 سال و 10 ماه و 13 روز سن داره
آناهیدآناهید، تا این لحظه: 6 سال و 5 ماه و 21 روز سن داره

لحظه هاي ناب كودكي

بازی بازی تند تند بازی! 10

1392/6/31 0:59
3,253 بازدید
اشتراک گذاری

بازی بازی تند تند بازی! آب بازی
سلام عشقم امروز کلی بهمون خوش گذشت آخه آب بازی کردیم اونم خونه مامانینیشخند

متنی خونده بودم در باره فواید آب بازی کودکان که در ادامه مطلب آوردم(عکس های این پست برای دوروزه مختلفه آخه یه روز تو خونه داشتیم بازی میکردیم که به دلایلی بازیمون نیمه کاره تموم شد ناراحتو امروز که رفتیم خونه مامانی ادامه بازی و اونجا انجام دادیملبخند)

اینجا خونه خودمون

از فواید آب بازی هرچی بگم کم گفتم برای نشان دادن چه چیزهایی در آب شناورند و چه چیزهایی زیر آب می روند؟

توپ و کاسه و در بطری و یکی از حلقه های برج هوشت و آوردم برات

 

خونه مامانی

کلیه وسایل موجود در آشپزخونه مامانی و  که میتونستیم با اونها آب بازی کنی پیدا کردم. مثل: قیف، آبکش، صافی،پارچ.همه رو گذاشتم جلوی دستت و شما شروع کردی

اول خواستی با قیف آب برداری که دیدی نمیشه و از اینکه آب از ته قیف رد میشد تعجب کرده بودی

بعد آبکش و برداشتی و امتحان کردی

با صافی هم امتحان کردی و وقتی نتونستی شروع کردی محکم کوبیدن تو آب

و حالا نوبت پارچ بود که بالاخره تونستی آب برداری

اینجا هم سعی میکنی آب بخوریسبز

از ظروف مخصوص اسپری برای آب پاشی کردن هم استفاده کردیم و گلهارو باهاش آب دادیم

آب بازی ما با آهنگی که توسط آرتین نواخته شد به اتمام رسید

اینجارفتی اون بالا وداری خاله و نگاه میکنی و منتظری تشویقت کنه

ادامه مطلب یادت نره.....

کودکی که با آب بازی می کند، درحال یادگیری علت و معلول گرما و سرما، جاری شدن و فرو رفتن آب در زمین است. این کودک پس از اینکه به عنوان موجودی کوچک در دنیایی بزرگ یک روز سخت را پشت سر گذاشته، با آب بازی آرامش پیدا میکند. او لغات جدید می آموزد، به خاصیت خیس بودن آب و جنس حبابها فکر می کند و شما تصور می کنید که او فقط مشغول خراب کاری است. آب یک وسیله بازی است که به طور طبیعی و دایم در خانه ها وجود دارد. بچه های کوچک آب بازی را دوست دارند و در مورد آن بسیار کنجکاو هستند. از آن جایی که می توان با آب، بازیهای متنوعی را انجام داد، علاقه مندان فراوانی در سطح جهان دارد. کودکان نوپا دوست دارند از طریق حواسشان بخصوص حس لمسه به کشف بپردازند. آنها از انجام هرگونه عملی که حواس آنها را تحریک کند لذت می برند. آب بازی یکی از این اعمال است. نحوه بازی کودکتان با آب به شما نشان می دهد که به چه چیزی علاقه مند است. این کار ممکن است به سادگی تماشای حباب هایی باشد که از لابه لای انگشتان او خارج شده و به همراه آب به سوی ظرفشویی سرازیر می شود. بچه ها دوست دارند دست هایشان را در دستشویی های کوتاه بشویند و در آنها بازی کنند. یکی از مسئولان می گوید:" ما آینه های بزرگی جلوی دستشویی و ظرفشویی ها گذاشته ایم تا بچه ها بتوانند خودشان را ببینند. اشیاء مختلف را در آب می ریزیم تا کاوش کنند. وسایلی در عین حال برای آنها توضیح می دهیم که وقتی مثلا برگها خیس می شوند چه اتفاقی می افتد؟!"

 

حتــــی بین آب بازی و کلماتـــی که کـــودک مـــی گوید ارتباط وجود دارد.

در هنگام کسب تجربه عملی با کودک نوپای خود از کلمات مناسب هم استفاده کنیم. و آب موضوع جالبی برای این موجودات کوچک است. تیلور یکی از مسئولین امور بازی کودکان می گوید : "والدین و کودکان نوپا می توانند با هم راجع به آب گفتگو کنند و ازاین طریق به کشف دنیای زبان بپردازند.راجع به ریختن آب، پخش شدن و چلپ و چولوپ آن و خاصبت بارانی شدن آن با کودک خود صحبت کنید. دایره لغات آنها را با توصیف وقایع، گسترش دهید." حتی می توانید در مورد آب برایش داستان تعریف کنید یا مطلبی بخوانید. با کودک خود وارد آب بازی شوید. در یک گوشه با حوله ننشینید و او را تماشا کنید. با او آب بازی کنید، هیاهو راه بیندازید. به او نشان دهید که از بازی با او لذت می برید. درتمام کارهایی که در خانه با آب انجام می دهید کودکتان را سهیم کنید. مثلا کودک شما می تواند برای شما شربت درست کند. می تواند فنجان های پلاستیکی را در ظرفشویی بشوید. می تواند هنگام کار کردن ماشین لباسشویی شاهد غوطه ور شدن لباسها در آب باشد.

 

آب بازی فقط مخصوص فصل تابستان نیست، گرچه این فصل بسیار مناسب است ولی فصل بهار هم خوب است. این فصل با خود گل وشل و گودالهای آب همراه می آورد. پوشاک مناسبی به تن کنید و همراه کودک نوپای خود از خانه بیرون بروید. حتی در فصل زمستان هم آب بازی را قطع نکنید. مقداری برف به داخل خانه بیاورید و شاهد آب شدن آن باشید. به آب شدن قندیلهای یخی و به قطره های آبی که از آنها می چکد توجه کنید. فصل زمستان امکانات زیادی برای کشف و جستجو دارد مثلا برف آبکی و برف پوک برای خلاقیت بچه ها در این فصل موجود است. کودکان می توانند قندیل های کوچکی را در دست بگیرند و بشکنند. صدایی که از شکستن آنها ایجاد می شود شگفت انگیز است. از همه اینها بهتر محکم قدم گذاشتن در چاله آبی است که به وسیله یخ نازکی پوشیده شده است.

 

نکات ایمنــــی بــــــرای آب بازی

1- یک کودک نوپا در آب بسیار کم هم ممکن است خفه شود. همیشه هنگام آب بازی کودکان کاملا مراقب آنها باشید حتی وقتی در یک وان کوچک آب بازی می کنند.

2- وان یا ظرف آب بازی را بعد از اتمام بازی همراه با کودک خالی کنید. تمیز کردن این ظروف قسمتی از مکاشفه کودک است. همراه با او خالی شدن آب را ببینید و شگفت زده شوید.

3- مراقب باشید کف حمام، دیوارها و یا علفزاری که در آن آب بازی می کنید خیلی خیس و لغزنده نشده باشند. یک جفت حوله ی بزرگ دم دست داشته باشید. اگر بیرون از خانه هستید، محل بازی را تغییر دهید تا یک جای خاص خیلی خیس نشود.

 رشد خلاقیت و ابتکار
آب بازی کمک می کند تا بچه ها افکار خلاقشان را رشد بدهند. از آنجا که آب بازی جذابیت بسیاری برای کودکان دارد، آنها ساعت ها وقتشان را صرف آن می کنند. والدین و مربیان می توانند به وسیله بازی های متنوع و از طریق پرسش های مختلف، تفکر خلاق را در کودکان پرورش دهند. بعضی از این پرسش های پرورش دهنده :
1-چه چیزهایی با آب می پزند؟
2-چه چیزهایی در آب شناورند و چه چیزهایی زیر آب می روند؟
3-چطور باران و برف در آسمان شکل می گیرد؟

راههــــــــای بازی با آب

1- تکه های یخ وسیله ای بسیار سرگرم کننده هستند، آنها سرد و لغزنده اند و درست جلوی چشمان شما آب می شوند. ( حتما در کنار کودک خود باشید چون بلعیدن تکه های کوچک یخ ممکن است باعث خفگی شود.)

2- مقداری لباس عروسک جمع آوری کرده و کمی آب و صابون تهیه کنید. کودک شما می تواند به روش سنتی لباس بشوید. همین کار را می تواند با ظروف و عروسک هایش انجام دهد. حتی جوراب های کوچک خود را می تواند بشوید.

3- مقداری رنگ خوراکی یا آب میوه رقیق به آب اضافه کنید.

4- کلیه وسایل موجود در آشپزخانه را که میتوان با آن آب بازی کرد پیدا کنید. مثل: قاشق و ملاقه های پلاستیکی کوچک و بزرگ، قیف، آبکش، صافی، اسفنج و کفگیر. برای آب بازی دایم چند ظرف کهنه ی پلاستیکی در نظر بگیرید و ته آنها را یک یا چند سوراخ کنید. ظرفهایی که یک سوراخ دارند مانند رودخانه کوچکی عمل می کنند که برای مدتی طولانی جریان دارند و ظرفهایی که چند سوراخ دارند دوش را نشان می دهند.

5- یک ظرف پلاستیکی را با آب رنگی پر کرده و در فریزر بگذارید. این ظرفها می توانند به منزله آجرهایی در قلعه برفی باشند یا میتوانند در وان حمام یا استخر کم کم آب شوند.

6- از ظروف مخصوص اسپری برای آب پاشی کردن می توانید استفاده کنید. کودک می تواند برای مثال قسمتی از دیوار خانه را رنگ بزند ( با آب پاش اسپری ) یا چمن را آبیاری کند.

7- یک میهمانی با سرویس چایخوری اسباب بازی ترتیب دهید از عروسک نیز استفاده کنید. بخورید، بیاشامید و روی صندلیهای کوچک بنشینید و شاد باشید.

8- یک تنگ پلاستیکی شفاف را پر از آب کنید و به کودک نشان دهید که از پشت تنگ آب دستهایش چقدر بزرگ دیده می شوند.

9- به کودکتان کمک کنید تا یک طرف خانه یا پیاده روی جلوی خانه تان را با یک سطل آب و یک فرچه رنگ بزند. او می تواند از یک غلتک هم برای این کار استفاده کند.

10- یک ظرف بزرگ پر از آب با تعدادی اسباب بازی برای کودکتان در نظر بگیرید تا بتواند تجربیاتی با عروسک پلاستیکی شناور و ماشین کوچک غیر قابل شناور، یک تکه چوب، یک تکه اسفنج، یک تکه صابون و چند قطعه یخ شناور داشته باشد.

 

بــــردن کـــودک به استخـــــــر

یکی دیگر از راههای آب بازی باکودکتان این است که با او به استخر بروید. استخرهایی که صدا در آنها انعکاس پیدا می کند و رنگ دیوارهای آن روشن است، برای کودکان مناسب نیستند. محیط استخر باید برای کودکان شاد و مهیج باشد. کودکان وقتی می بینند شما چگونه حباب درست می کنید و این کار چقدر سرگرم کننده است لذت می برند و آنها نیز به طور اتفاقی این کار را انجام می دهند. ترکیب آموزش و بازی کار بسیار مهمی است. انتظار نداشته باشید کودکتان در استخر صرفا شنا بیاموزد. یک کودک نوپا شاید چلپ چلوپ کردن و حباب درست کردن را یاد بگیرد و در آب احساس راحتی بیشتری کند. مراقب باشید و بدانید کودک نباید مدت زیادی در آب بماند. باید عمق آبی که بازی می کند بسیار کم باشد تامحیط امنی برای بازی ایجاد شود. از کودک خود دور نشوید و همیشه نزدیک او باشید.

خلاصــــــه اینکــــــه:

آب بازی در عین حال که موجب سر و صدا و تحرک می شود ولی می تواند بد خلق ترین کودکان را آرام سازد. آب یک ماده ی آرام بخش است. اگر کودک شما روز غیر قابل تحملی داشته و هیچکس نتوانسته کاری برای او انجام دهد؛ گاهی اوقات یک لگن پر از آب می تواند برای آرام ساختن او مفید باشد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (11)

مامان تینا و رایان
31 شهریور 92 7:13
اب بازی خیلی کیف داره خوش به حالت پسری عزیزم رمز رو دستی وارد کن کپی نکن کلیک راست رو بستم. البته اگه دوست داری بخونی


از خوندن متن های شما همیشه لذت بردم عزیزم
مامان تینا و رایان
31 شهریور 92 7:51
به چندنفر رمز داده بودم خوندن و کامنت دادن..مرورگرت رو عوض کن مثلا با کروم بیا..حروف رمز رو کپی نکن و خودت تایپ کن کلیک راست و انتخاب متن رو بستم


ممنون مطالبت و خوندم
مهسا مامان نورا
31 شهریور 92 19:06
مطلب بسیار جالب و آموزنده ای بود دستت درد نکنه نورا به اب و اب بازی خیلی علاقه داره اما وقتی میریم دریا اصلا دوست نداره پا به اب بشه و بدش میاد و گریه میکنه ترجیح میده با شن ها بازی کنه این واسم خیلی عجیبه چون حتی اگر صدای اب رو هم بشنوه میگه ابی اب بابیی


شما خیلی خوب میتونی از این علاقه نورا استفاده کنی این بازی و حتماً امتحان کن خیلی بهش خوش میگذره آرتین که امروز عکس های بازیشو میدید میگفت آبَ و دست میزد.
اینم بگم من خودم هم به شخصه دریا رو فقط برای تمشا دوست دارم و اصلاً دوست ندارم خیس بشم فقط دوست دارم تو ماسه ها بشینم و به دریا نگاه کنم
فرناز خاله آرسن جون
31 شهریور 92 19:18
من که میام وبلاگ آرتین جون رو نگاه میکنم غبطه میخورم به شما واقعا مامان خوبی هستین که با اونهمه خستگی از تر و خشک کردن ارتین جون واسش وقت میذارین همچین بازیهای خوبی میکنین ایشالله منم یه روزی همچین مادری بشم آرتین جونم مثل همیشه شیطونه و ملوس ببوسینش


عزیزم شما لطف داری گلم به نظرم شما هم وقتی بچه دار بشی یه مادر نمونه میشی گلم
شادی
1 مهر 92 0:47
خیلی جالب بود عزیزم. منم با آوینا خیلی آب بازی می کنم ولی تا حالا متن علمی و آموزشی در موردش نخونده بودم.
بازم ممنون.


خوشحالم بدردت خورد
سعیده مامان هومان
1 مهر 92 1:16
سلام ، خیلی از مطالب وبلاگتون لذت بردم، آرتین جون دقیقا همسنه پسر منه ، خوشحال میشم اگه به ما هم سری بزنید وتبادل لینک بکنیم: و ممنون از مطلب بسیار آموزنده که گذاشته بودید




حتماً عزیزم






عزیزم شما برام آدرس وبلاگ پسرت و نذاشتی
خاله ی آریسا
1 مهر 92 8:32
سلام نابغه کوچولو
معلومه که آب بازی کلی کیف داده نه


سلام خاله آره کلی کیف کردم
مامان محمدرهام جون
1 مهر 92 11:47
نازی گل پسرنازنین
شاد باشی همیشه


ممنون خاله مهربون
مامان آنیل
2 مهر 92 8:57
به به مرسی مامان مهربون مطالبتونو همیشه دوس دارم
لیلا مامان پرنیان
2 مهر 92 12:51
خیلی خوب بود
مرسی


خواهش میکنم
مامان روانشناس
17 آبان 92 17:00
خصوصی عزیزم