آرتینآرتین، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 23 روز سن داره
آناهیدآناهید، تا این لحظه: 6 سال و 5 ماه سن داره

لحظه هاي ناب كودكي

چند بازي

1393/1/24 14:18
1,576 بازدید
اشتراک گذاری

من و آرتين اين بازي هارو خيلي تو خونه انجام مييديم.اميدوارم شماهم با كوچولوهاتون انجامشون بدين.

مسافرت با قطار:

شما ميتوانيد انرژي بيش از حد كودك خود را با بردن او به يك مسافرت خيالي با قطارةمهار كنيد.مقصد خود را اعلام كنيد(ايستگاه اول،روي پاي  مامان)وانمود به كشيدن سوت قطار كنيد(هو-هو)و او را به نشستن روي پايتان تشويق كنيددر حالي كه ميخوانيد(هو هو چي چي)دستهاي او را دايره وار(مانند چرخش چرخ هاي قطار)بچرخانيد و يا به او كمك كنيد تا سوت قطار را به صدا در بياورد.حالا هردو پشت سر هم دورتا دور خانه را با صداي هوهو-چي چي قطار سواري كنيد(ايستگاه بعد آشپزخانه)

وانمود به پيمودن يك مسير دايره اي شكل كنيد،در حالي كه هردو بدنتان را به اين سو و آن سو خم ميكنيد از تونل رد شيد و و فراموش نكنيد سرهايتان را پايين بياوريد و هراز چند گاهي بايستيد تا مسافرهايتان پياده شوند.گاهي تند حركت كنيد و گاهي آهسته يكبار شما راننده شويد و بار دوم فرزندتان و اين بازي و انجام بدهيد.

ما علاوه بر قطار بازي ،با ماشين خيالي هم به جاهاي مختلف سرك ميكشيم.

آرتين روي پاي من ميشينه و ما با چرخاندن فرمان  ماشين خيالي به چپ و راست خم ميشيم و مثلاً خودم و آرتين به عقب خم ميكنم و ميگم واي چه تپه بلندي و چقدر شيبش تنده و بعد به جلو خم ميشيم مثلاض افتاديم تو سرازيري و محكم ترميز ميكنم و دنده عوض ميكنيم و ...

پ.ن:براي درك بهتر قطار توسط كودك ميشه اونو به يك ايستگاه قطار واقعي-يا حتي مترو برد تا با ديدن قطارهاي واقعي حس بهتري در اين بازي داشته باشه.

فنجان جادويي:

اين بازي دوره نوپايي؛شكل پيشرفته بازي دالي موشه(البته روي همان اصول و قواعد عمل ميكند)اول اينجاست بعد نيست.دوباره بر ميگردد.البته تنها به شرطي كه كودك به خاطر بيآورد كه آن شي كجا رفته.

براي شروع بازي يك اسباب بازي كوچك(اردك حمام) زير يكي از سه ليواني كه داريم پنهان ميكنيم و سپس فنجان هارا به آرامي جابجا كنيد و از او بخواهيد حدس بزند اسباب بازي زير كدام فنجان پنهان شده است.

نكته:اين جابجايي فنجان ها را در روزهاي ابتدايي خيلي آرام انجام دهيد تا باعث گيج شدن كودك نشود و او بتواند حدس بزند.

آرتين خيلي از اين بازي استقبال كرده و من از حدود 15ماهگي باهاش اين بازي و انجام ميدادم اون موقع ها خيلي آروم فنجان هارو جابجا ميكردم اما الآن با سرعت اينكار و ميكنم و تو بيشتر مواقع درست حدس ميزنه.

توي اين كيسه چيه؟

كودك در اين سن به هر چيزي دست ميزند،بيشتر به خاطر اينكه مجبور است كشف كند كه از لمس هر چيزي چه احساسي به او دست ميدهد،يا آن چيز چه مزه،صدا،شكل و يا بويي دارد.

وسايل شناخته شده و آشنا براي كودك مانند.كاميون.توپ.عروسك.قاشق و چنگال مورد علاقه اش را در يك روبالشتي و يا كيسه پارچه اي قرار دهيد

از كودك بخواهيد دستش را داخل روبالشتي فرو برد(بدون اينكه داخلش را ببيند.)و از او بخواهيد حدس بزند چه چيزي  را لمس كرده-احتمالاً نياز به بيش از يكبار حدس زدن دارد.اگر نتوانست حدس بزند به او پيش از آنكه حوصله اش سر برو بگوييد كه چيست.

وسيله مورد نظر را بيرون بياوريد و در رابطه با ويژگي هاي قابل لمسش صحبت كنيداو را با مفاهيم زيرو نرم و صاف و برجسته آشنا كنيد.

همچنين ميتوان از كودك خواست كه از بيرون كيسه با لمس وسيله حدس بزند چه چيزي داخل كيسه است.

براي تنوع بخشيدن به بازي از كودك بخواهيد چيزي در كيسه بگذارد و شما حدس بزنيد چه چيز در كيسه است.

پ.ن:از اين به بعد كمتر عكس ميذارم چون نميشه با وجود آرتين كه عاشق عكاسيه هم عكس گرفت و هم بازي كرد

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (4)

شادی
24 فروردین 93 18:34
مثل همیشه عالی. مرسی بابت معرفی بازی های خوب
زینب (مادر آرتین)
پاسخ
ممنون عزيزم
مامان گلشيد
25 فروردین 93 13:37
خصوصي گلم
زهره مامان مرسانا
27 فروردین 93 0:42
خیلی خوب بود زینب جان چون واقعا بعضی روزها نمیدونم چه بازی باهاش بکنم خیلی هم عادت کرده حتما من باهاش بازی کنم نمیدونم خوبه یانه دائم به من چسبیده است اگه من تو اتاقش باشم بازی میکنه اگه نه دنبالم میاد منم بازی کم میارم دیگه
زینب (مادر آرتین)
پاسخ
دوست خوبم آرتين هم بيشتر مواقع با من تو خونه همراهه من تو اتقش باشم اونجا بازي ميكنه و اگر بيام بيرون اونم با من مياد بيرون .وقتي تو آشپزخونم بيشتر با وسايلي كه بيخطره بازي ميكنه خداروشكر آرتين خودشو سرگرم ميكنه (البته بعضي وقتها هم خرابكاري ميكنه)از اونجا كه عقيدم اينه كه تو همون خرابكاريشم يه چيزهايي ياد ميگيره.فقط به يه تذكر ساده بسنده ميكنم. بعضي وقتها كه خيلي خسته ميشم به اين فكر ميكنم مگه چند ماه و ساله ديگه آرتين به من وابسته است و وقتي بزرگ بشه و خدش تنهاي بازي كنه و شايد من و تو بازيش راه نده و من حسرت اين روزهارو بخورم كه چقدر زود گذشت
خاله ی آریسا
27 فروردین 93 11:19
عالی بود اما ما عکس های آرتین رو هم میخوایم
زینب (مادر آرتین)
پاسخ
چشم عكس هم سعي ميكنم بذارم