آرتینآرتین، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 22 روز سن داره
آناهیدآناهید، تا این لحظه: 6 سال و 4 ماه و 30 روز سن داره

لحظه هاي ناب كودكي

برایم کتاب بخوان

1393/2/12 6:45
1,140 بازدید
اشتراک گذاری

ممکن است یک کودک نوپا قادر به صحبت کردن و فهمیدن همه صحبت های شما نباشد،اما حتی یک کودک تازه به راه افتاده هم عاشق"کتاب خواندن"با پدر ،مادر،پدربزرگ و یا مادربزرگ هاست.آهنگ کلمات او را سرگرم میکند.نصاویر به او در مورد دنیای اطرافش میآموزند.

چند وقت پیش یک کارگاهی شرکت کردم با نام کارگاه کتاب خوانی مشارکتی با کودک  نکاتی از اون جلسه رو برای شما دوستان بازگو میکنم:

شما چجوری برای کودکتون کتاب می خونید؟

چه زمان هایی رو برای خوندن کتاب مناسب میدونید و براش کتاب می خونید؟

چند بار در  روز و یا هفته وقت میگذارید و برای کودکتان کتاب میخونید؟

آخرین کتابی که برای کودکتون خریدید کی بوده؟ چی بوده؟

اینها سوالاتی بود که مسئول کلاس قبل از شروع جلسه از ماخواست جواب دهیم.

هر کتاب برای خودش داستانی داره و خیلی وقتها میشه ساعتی بشینیم و فقط و فقط یک کتاب بخونیم.بله فقط یک کتاب اما کیفیت خوندن کتاب خیلی مهم تر از کمیت اونه.میتونیم در کنار کتاب خوندن به دنیای کودک وارد شیم و از دیدگاه اون به مسائل نگاه کنیم.

همیشه امکان انتخاب به کودکتون بدین حتی تو انتخاب مکان خواندن کتاب ،ازش بپرسید کجا میخواد بشینه و راحت تره .روبروتون بشینه.روی پاهاتو بشینه.کدوم صندلی و انتخاب میکنه و دوست داره بشینه روش ویا شما کجا بشینید.

بین کتابهاش دوست داره کدوم کتاب و با هم بخونید و اینکه زمان خواندن کتاب ،کتاب و شما بگیرید یا اون تو دستاش نگه داره

دوست داره چطوری کتاب و بخونید اول تصاویر کتاب و ببینید و در رابطه اونها صحبت کنید بعد متنشو بخونید.یا بالعکس

برای  خواندن کتاب میخواد از کدوم صفحه شروع کنه بذارید کودکتان ورق بزنه و اگر از صفحه ای با آگاهی رد شد اصرار نکنید که حتماً اون صفحه را بخوانید . بعد از اینکه مطمئن شدید کودک در شرایط مناسب قرار داره شروع به خواندن میکنیم.

انتشارات حکم کارت شناسایی کتاب و داره و اگر دقت کرده باشین هر انتشاراتی یک عکس مختص خودشون دارن که وقتی کتاب و باز میکنیم میتونیم از روی اون عکس بدون اینکه نام انتشارات هم بخونیم بفهمیم که اون کتاب نشر کدوم انتشاراته .(مثلاً انتشارات کانون پرورش فکری عکسش یه پرنده است)میتونیم برای کودک در رابطه با انتشارت صحبت کنیم و تو کتاب ها بگردیم و اونهایی که انتشاراتشون یکیه و جدا کنیم و دسته بندیشون کنیم.بعد از یک مدت میبینید کودک هم به انتشارات علاقه نشون میده

چقدر به جلد کتاب توجه میکنید ؟

تا بحال در رابطه با تصاویر روی جلد با کودکتون صحبت کردین .خیلی وقتها میشه از روی جلد کتاب در رابطه با داستان و موضوع کتاب با کودکتان صحبت کنید .با کودکتان تصویر روی جلد کتاب و ببینید و از او بپرسید به نظرت اسم این کتاب چیه؟یا در رابطه با چیه؟برای بچه های کوچکتر نام تصاویر آشنا رو بگید و یا بگذارید خودشان برایتان نام تصاویر و بگویند.

 بر خلاف عقیده خیلی ها که فکر میکنند کتاب را باید هنگام خواب برای کودک خواند، بهترین زمان خواندن کتاب در طول روز و زمانیست که کودک سر حال باشد و وقت برای صحبت در رابطه با مطالبی که در کتاب دیده و خواندن باشد.بگذارید کودک در کتاب خواندن به شما کمک کند و تصاویر و برای شما توصیف کند و در این میان این توانایی مدیریت شماست که مطالب را به هم ربط دهید و با او صحبت کنید.

پس از خواندن کتاب(تاکید بر کامل خواندن نیست بلکه تا آنجا که کودک همراهیتان میکند)در رابطه با چیزهایی که در کتاب خوانده بپرسید و در رابطه با مطالب اون صحبت کنید

چند نکته برای انتخاب کتاب و کتاب خوانی

برای خرید کتاب به مکان هایی بروید که جایی برای نشستن و کتاب خواند داشته باشند و بتوانید همانجا قسمت هایی از کتاب را با کودکتون بهونیدو مهمتر از اون در خرید کتاب به علایق کودک توجه کنید و اجازه دهید حداقل یک کتاب را با انتخاب خود بخرد.

کتابهایی را انتخاب کنید که تصاویر واضح و مشخصی از اشیا آشنا برای کودک داشته باشند و همانطور که دارید کتاب را میخوانید آنها را به کودکتان نشان دهید.این کار به کودک کمک میکند تا کلمات مربوط به اشیایی که هر روز میبیند مثل صندلی،خانه،ماشین را یاد بگیرد.

کتاب هایی را انتخاب کنید از جنس پارچه،پلاستیک و یا مقوای ضخیم باشند.اینگونه کتابها  در برابر علاقه کودک به پاره کردن ،دوام بیشتری دارند.همچنین کتاب های کوچک با جلدهای نرم راحت تر دردستان کوچک کودک جا میگیرد.

نقل قول های طولانی و واژه های سخت را از کتاب حذف کنید و به جای آن از لغات ساده و عبارات کوتاه استفاده کنید.و بیشتر وقت خود را صرف حرف زدن در رباطه با شکل  ها یا عکس ها کنید.این کار باعث حفظ علاقه او به کتاب شده و به او در رشد مهارت های مشاهداتی اش کمک میکند.

به خاطر داشته باشید که کودک نوپا هنوز قادر به نشستن برای مدت زمان طولانی نمی باشد.پس طول مدت جلسات  کتاب خوانی تان باید مناسب با میزان توجه و تحمل او باشد.

 

در راستا کتاب خوانی برای کودکان مطالب این وبلاگ ها هم میتونه مفید باشه

یه گاز تجربه الهه عزیز:

http://nahaal.com/blog/%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C/740

زنگ تجربه ( نی نی آی کیو):

http://niniq.niniweblog.com/post173.php

موفق . شاد باشید

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

زهره مامان مرسانا
22 بهمن 92 1:57
خیلی مفید بود زینب جان خدا رو شکر به خودم امیدوار شدم خیلی از چیزهایی که نوشته بودین رو تا حدودی رعایت کردم امیدوارم خدا به همه مادرا کمک کنه
زینب (مادر آرتین)
پاسخ
انشالله
شادی
22 بهمن 92 13:53
خیلی جالب بود زینب جان. من تا حالا فکر میکردم ما باید به بچه ها جهت بدیم اما حالا کاملا دیدم تغییر کرد.
زینب (مادر آرتین)
پاسخ
ما باید در کنار بچه ها رشد کنیم .خوشحالم که به دردتون خورد دوست عزیزم.
مامان تینا و رایان
23 بهمن 92 9:13
جالب بود عزیزم من همیشه در مورد عکس روی جلد هم صحبت میکنم باهاش ولی در مورد انتخاب جای نشستن و اینا هیچوقت دقت نکرده بودم و ازش نپرسیده بودم مفید بود متاسفانه توی رشت زیاد مکانهایی برای نشستن و مطالعه توی فروشگاه ها نیست...من فقط یک جا رو میشناسم که اون هم رایا بیشتر دوست داره همه جا رو بگرده و با همه چی ور بره نمیشینه یه جا
زینب (مادر آرتین)
پاسخ
خوب الآن که اقتضای سنشه و .پسر خوشگل ما کنجکاوه وقتی بزرگتر بشه حتماً ساعت های خوبی میتونید تو اون فروشگاه داشته باشید