آرتینآرتین، تا این لحظه: 11 سال و 10 ماه و 19 روز سن داره
آناهیدآناهید، تا این لحظه: 6 سال و 5 ماه و 27 روز سن داره

لحظه هاي ناب كودكي

روتین ها و روزمرگی های ماااا

1394/12/15 12:35
3,689 بازدید
اشتراک گذاری

سلام

پسر كوچولوي سه سال و هشت ماهه من

دوباره انشالله مينويسم از روزهايت

از اين روزها كه داره مثل برق و باد ميگذره و گاهي ميمونم كه چقدر زود داري بزرگ ميشي مینویسم که اگر مثل امروزی دلم تنگ سالهای گذشته شد بخونم

اين روزها عمده فعاليتت بازي كردنه كل زندگيت بازيه(مگه غیر از اینم میشه)

صبح با طلوع آفتاب بيدار ميشي گاهی هم قبل از طلوع آفتاب میای و تو تخت کنار من دراز میکشی و بوسم میکنی میگی مامان بیدارشو من بیدارم و منم با خنده و شوخی میگم آرتین تو حتی از خروسها هم سحر خیز تری و صبحمون با قلقلک و خنده و بوسیدن روی ماهت شروع میشه بعد ازاینکه دستشویی و صورت شستن اولین چیزی که بهم میگی اینه  كه  مامان بيا كارتن بذار برام

يادش بخير يكسال پيش وقتي بيدار ميشدي ميگفتي مامان صبحانه بده و حالا تقاضاي كارتن داري و سال دیگه چی میخوای خدا عالمهخندونک

تایم بیشتری و میتونی تنها بازی کنی و بیشتر وقتها جنگی هستی و یا درحال ساخت و ساز با تکه های چوب و لگو ...گاهی وقتها میری میشینی کنار کتابخونه و برای خودت کتاب میخونی و کتابهاتو بیشتر از اسباب بازی هات دوست داری(برای خونهتکونی عید میگفتی اسباب بازی هارو بدیم به بچه های دیگه گفتم میخوای چندتا از کتابهاتو هم بدیم گفتی نه کتابهامو دوست دارم نمیدم به کسی)

لباس هاتو خودت به تنهایی میپوشی و در میاری وکارای شخصیت و بجز حمام رفتن و به تنهایی انجام میدی وقتی بابا بهت میگه آریتن تو که همه کار میکنی حموم هم خودت تنها برو میگی نه اگر من برم آب داغ و باز کنم پام بسوزه چی؟شما باید با من بیای حمام(فکر کنم این و از این جهت میگه که پدر کلی تو حموم باهاش بازی میکنه از آب میوه فروشی گرفته تا عمو انگشتی و سفر به جاهای دور دست و ... )

موقع نماز خوندن بابا معمولا روی دوشش آویزونی و نمیدونم بابا در اون حالت چجوری نماز میخونه

گاهی وقتها تو پختن غذا کمکم میکنی و غذا پختن و لمس مواد و دوست داری و منم از این تایم های باهم بودن کلی لذت میبرم

استدلال هایی میاری که گاهی وقتها میمونم چی جوابت و بدم و خیلی خیلی زیااااد سوال میپرسی

تقریبا همیشه درحال حرف زدنم باهات و یعنی هرکی کنارت باشه همش درحال حرف زدنه باهات

خلاصه روزامونو پر کردی از بودنت و خدارو شکر برای داشتنت

ما باهم در طی روز برای روزمون برنامه ریزی میکنیم .....

پ.ن:در ادامه نمونه هایی از برنامه ریزی با پسری و میذارم امیدوارم هر مادر با توجه به کودک و توانایی هاش بتونه از این مدل برنامه ریزی استفاده کنه

ما یکسری کارا برامون در طی روز روتینه (معنی روتین:کاری که به طور منظم یا به طور معمول و مکرر انجام می شود.)در طی شبانه روز روتین های زیادی داریم مثلا از خواب بيدارشدن ،صبحانه خوردن .لباس پوشيدن.بازی.خوابیدن و ...

روزها با هم در رابطه با كارا يي كه دلت ميخواد در طي روز انجام بدي حرف ميزنيم و یا اگر من پیشنهادی داشته باشم بهت میگم برنامه روزمون و ميكشيم و يا مينويسيم. از همین روتین هاست که برنامه ریزی روزمون شکل میگیره

گاهی وقتها با کشیدن تصاویر ساده ای این برنامه روزمونو ثبت میکنیم و یا از این فلش كارت هايي كه خودم درستشون كردم از سري كارهايي كه تو روز ميتونيم انجام بديم تو ستون های جدول برنامه ریزیمون میگنجونیم

این یکی از ستون هاست که روش کارشم اینجوریه که  صبح میگی کدوم فعالیت هارو میخوای انجام بدی و میچسبونی تو جای خودش با انجام دادن هر فعالیت در روی هر بخش بسته میشه

یا تو در يك صفحه اين شكلي كه درست كردم هر كدوم از فعاليت هايي كه انجام ميده به سمت راست صفحه انتقال ميده

در این راستا از  جدول های هم برای یادآوری قرارهامون و یا روتین ها و تشویق استفاده میکنیم

مثلا این جدول انجام روتین ها رو به صورت ریزتر برای آرتین راحت تر میکنه  و با هر انجام خودش میره و یا گیره لباسی  وصل میکنه بهش یا اینکه یه ستاره میذاره کنارش (بیشتر این ستاره گذاشتنه جنبه بازی داره براش و ما وعده خرید چیزی براش نمیذاریم (گاهی میبینم مادرها از این روش استفاده میکنند و بعد کودک شرطی میشه ما هرکارو هر چیزی و جای خودش داریم و برای کادو خریدن و یا جایزه دادن ملاکمون چیزهای دیگه ای است.برای آرتین انگار داره به اون کار ستاره میده )

اينم يه مدل ديگه(البته انگلیسیشه)

 

در پناه حق...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان كيان
18 اسفند 94 15:58
عالی. راستش از اینکه تایم کمی با کیان هستم و این برنامه ریزیها برام یه آرزو شده خیلی ناراحتم ولی واقعیت اینه که برای همون تایم کم هم میشه همچین برنامه ای درست کرد مثلا ما که ساعت 7 یا 7.5 تازه میرسیم خونه خودمون میشه بازی کردن و جمع کردن اسباب بازی و مقدمات خواب رو حداقل با همچین برنامه ای یکم منظم و شادترش کرد. راستی من همیشه دلم میخواست لباس خواب و بیداریم با هم فرق داشته باشه ولی هنوز که هنوزه تنبلیم میاد برای خودم اجرا کنم چه برسه برای کیان واقعا دمتون گرم
زینب (مادر آرتین)
پاسخ
ممنون دقیقا روتین ها تو زندگی ما آنقدر جای فعالیت داره که اگر یکم زمان بذارید میتوینید تو اون تایم کمی که دارید نهایت استفاده و شاد بودن و باکیان داشته باشید اینها بهانه هاییه برای بودن و خندیدن و حرف زدن با آرتین در ضمن یه بنده خدایی که دستی در تحقیق دارد میگفت که مادران شاغل ی که بخوان با کودک باشن و براشون وقت گذاشتن با کودک مهم باشه کیفیت بودنشون به نسبت مادران خانه دار با کودکشون بیشتره چون اونها تایم کمی پیش کودکشون هستند و از این تایم باهم بودن نهایت استفاده و میکنند