آرتینآرتین، تا این لحظه: 11 سال و 10 ماه و 12 روز سن داره
آناهیدآناهید، تا این لحظه: 6 سال و 5 ماه و 20 روز سن داره

لحظه هاي ناب كودكي

تلوزيون ببينم؟ نه الان وقتش نيست ....

1394/12/2 18:33
1,224 بازدید
اشتراک گذاری

سلام .

خيلي ها بهم ميگن بچمون تلوزيون زياد ميبينه.ما نميدونيم چكار كنيم و چجوري بهش بگيم زياد نبينه من کارشناس نیستم کاری که میتونم بکنم اینه که تجربه خودم و در این رابطه باهاتون درميون بذارم آرام

گاهي وقته ها ميخوام يه كاري و آرتين تو زمان محدود انجام بده(اين خواستن من از روي تنبليم نيست از روي اينه كه نفعش اينه كه بيشتر از اون تايم مشغول اون فعاليت نباشه 99 درصد مواقع موقع تلوزيون ديدن اين محدوديت زماني و  داريم )

با اينكه ميگيم الان وقتش نيست ! اما هميشه اين دغدغه و دارم كه آرتين چقدر ميفهمه الان وقتش نيست يعني چي! الان وقتش نيست پس كي وقتشه ؟اون باشنيدن اين كلمه چه سوالي براش پيش مياد؟؟

الان اونقدر واضح براش توضيح ميدم كه بتونه درك كنه .

قبول دارم ميشه يك روش ديگه هم گفت مثلا الان وقتش نيست و خاموش كرد و احتمالا گريه و داد و بيداد پيش مياد و هم اعصاب خودم خورد ميشه و هم پسرم كلي ناراحت و احتمالا كل روزمون قاطي پاتي ميشه  اما مطمئنا اين راه انتخابي من نيست

عقيده ام اينه يك كوچولو توضيح دادن و وقت گذاشتن ميتونه مانع كلي از تنش هايي كه ممكنه با كودكم داشته باشم و بشه و مهم تر از اون اينكه اگر من مادر به زور كاري انجام بدم و به هدفم برسم بعد  چه الگويي براي پسرم ميشم و اون الان كوچيكه و من زورم بهش ميرسه بعد چي.

كي گفتگو و يادبگيره و چه زماني ميتونه فكر كنه و جايگزين براي نيازاش پيدا كنه ويا نه اصلا چجوري ميتونه من و متقاعد كنه كه الان نيازش به ديدن تلوزيونه نه بازي..

 

اين پست و يادتونه آرتين حدود دوساله و نيم  بود ،ساعتي ساخته بودم براي اينكه راحت تر بتونم به آرتين بعضي از چيزهايي كه ميگم و بفهمونم و اون موقع يكي از دلايل ساخت ساعت اين بود كه به آرتين بگيم بابا ميره سركار و ما ميتونيم تو نبودش اين كارارو كنيم ..

در ادامه اون روند ديگه كم كم آرتين با زمان بندي هر فعاليت آشنا شد ومثلا وقتي ميگفتم الان وقتش نيست يا اول ببينيم وقت چيه ميرفت سراغ ساعتش

يكي از زمان هايي كه ميگفتم الان وقتش نيست زمان ديدن تلوزيون بود آرتين علاقه داره صبح بيدار ميشه كارتن ببينه و ما قبل يا بعد از صبحانه كارتن ميبينيم (يك كارتن يك ربعي يا بيست دقيقه اي)

اون اوايل كه كوچكتر بود شايد ميشه گفت چندماهي پس از ساخت ساعت  صبح كه ميگفت كارتن ببينم ميگفتم امروز ميخواي چندتا كارتن ببيني اون ميگفت شش تا يا پنج تا بعد من يا با كمك خودش يا خودم به تعدادي كه گفته بود ساعت ميكشيديم و دوساعت ديدن(آريتن در طي روز 2ساعت با رسانه هاي ديجيتالي از تبلت گرفته تا تلوزيون همراهه) و تقسيم ميكردم به تعدادي كه گفته بود و شكل عقربه هارو ميكشيدم و ميچسبونديم به ديوار و يا روي وايت بردمون ميموند

الان بزرگ شده و خودش براي خودش عقربه هارو ميكشه آرام

پ.ن:اون نقطه ها عدد و ترتيبه ساعت هاست

گاهي وقت ها هم ساعت هاي جدا جدا ميكشيدم تو ساعتمون عقربه ها ساعت شروع كارتن و اتمامش و نشون ميداد ميگفتم ببين الان عقربه بزرگه اينجاست وقتي بچرخه و بچرخه عقربه بزرگه بياد اينجا ما تلوزينمون خاموش ميشه

گاهي وقتها هم تو ساعت خونمون با استيكر وفلش يا هرچيزي كه دم دستم بود نشونه ميذاشتم مثلا وقتي عقربه برگه اومد اينجه ديگه نوبت برنامه بعديمونه

وقتي به آرتين ميگفتم الان ديگه وقت كارتن نيست  حتما يه جايگزين براش پيشنهاد ميدادم يا ازش ميپرسيدم ميخواد چكار كنه.

*مثلا آرتين الان وقت تلوزيون نيست بريم ببينيم تو ساعتمون وقت چيه.يا به نظرت وقتي نميتونيم تلوزيون ببينيم چكار كنيم كه خوشحالمون كنه ياآرتين امروز تلوزيون ديديم ديگه چكارا ميتونيم بكنيم به نظرم با توپ ها بازي كنيم.كتاب بخونيم و ...

 چيزي كه جالب بود اينكه اينكار يكجور اطمينان بهش ميده مثلا ميدونه امروز بازم ميتونه كارتن ببينه .يا اگر شب شد و ديگه نميتونه كارتن ببينه-از بچگي قانون خونمون اين بود شب موقع ديدن كارتن نيست و آرتين روزها ميتونه كارتن ببينه -فردا روز ميتونه

پ.ن:البته روزهايي بوده كه به دليل بيماري و يا خستگي ازم خواسته بيشتر كارتن ببينه و منم گذاشتم اما در كل روند تلوزيون ديدنمون اينطوريه

اين پست ادامه داره ....

پسندها (3)

نظرات (0)