آرتینآرتین، تا این لحظه: 11 سال و 10 ماه و 19 روز سن داره
آناهیدآناهید، تا این لحظه: 6 سال و 5 ماه و 27 روز سن داره

لحظه هاي ناب كودكي

حس شنوایی

1392/11/14 8:56
900 بازدید
اشتراک گذاری

یکی از راه هایی که برای افزایش دایره لغات کودک  مفیده کار روی حس شنوایی کودکه و من هم برام مهمه که این حس در کنار حس های دیگه در آرتین تقویت بشه.

یکی از سرگرمی های ما تو ماشین اینه که برای پسرمون شعرهای مختلف با موضوع های متفاوت بخونیم  (یک وقت خیال نکنید حافظه شعر حفظ کردن دارم هاااااااا،نه ! یه دفترچه درست کردم مخصوص ماشین و شعرهارو توش مینویسم و از روی اون میخونم و برای خونه هم روی تخته وایت بردی که تو آشپزخونه وصلش کردم این شعرهارو مینویسم و برای آرتین میخونمنیشخند)

همیشه سعیم اینه که پس زمینه بازیهامون آهنگ گوش بدیم(فارسی.انگلیسی)و یکی از لذت بخش ترین متن هایی که گوش میدیم متن شاهنامه فردوسی با صدای گوینده معاصر آقای اسماعیل قادرپناه شاید بگید شاهنامه برای بچه 19 ماهه سخته و سنگین اماااا ما گوش میدیم و آرتین دقت میکنه خیلی وقتها که خواستم صداشو قطع کنم اعتراض کرده و من براش دو قسمت و تو یک روز پخش کردم

پ.ن:علاقه من به متن هایی مانند شاهنامه.حافظ لیلی و مجنون و داستانهای کلیه و دمنه و .. بر میگرده به روزهایی که ساعت ها با پدرم مینشستیم و متن های ادبی که داشت و میخوندیم و یکی از سرگرمی هامون این بود که آرایه های ادبی و معنی لغات سخت و تو این متن ها در بیاریم و معنی متن هایی که میخوندیم و به فارسی روان برگردونیم.

 این ها چند نمونه از شعرهای قدیمی که وقتی مدرسه میرفتیم حفظ بوریم و به اتفاق همسر تو ماشین برای آرتین میخونیم.

انار:

صد دانه یاقوت دسته به دسته
با نظم و ترتیب یک جا نشسته

هر دانه ای هست خوش رنگ و رخشان
قلب سفیدی در سینه آن

یاقوتها را پیچیده با هم
در پوششی نرم پروردگارم

هم ترش و شیرین هم آب دار است
سرخ است و زیبا نامش انار است

مادر من:

مادر من مادر من
تو یاری و یاور من
مادر چه مهربونه درد منومیدونه
بی عذر و بی بهونه قصه برام میخونه
مادر مهربونم قدر ترو میدونم
تو با منی همیشه من برگم و تو ریشه
فرشته زمینی چه خوب و نازنینی
توی کتاب نوشته زیر پاهات بهشته

پاشو پاشو کوچولو:

پاشو پاشو کوچولو
از پنجره نگاه کن

با چشمای قشنگت
به منظره نگاه کن

اون بالا بالا خورشید
تابیده در آسمان

یک رشته کوه پایینتر
پایینترش درختان

نگاه کن اون دوردورا
کبوتری می پرد

شاید برای بلبل
از گل خبر می برد

گل همه رنگش خوبه

گل همه رنگش خوبه
بچه زرنگش خوبه
تو کتابا نوشته
تنبلی کار زشته
تنبل همیشه خوابه
جاش توی رختخوابه
پاشو پاشو بیدارش کن
از رختخواب جداش کن
بشور دست و روشو
شانه بزن به موشو …

زنبور زرد و قرمز

زنبور زرد و قرمز
هی می‌کنه وز و وز
دنبال گل میگرده
یک گل ناز و قرمز
یواش میاد کنارم
می‌شینه روی دستم
شاید خیال می‌کنه
من گل و غنچه هستم
وای وای وای ، چکار کرد؟
مامان میگه بوست کرد
پس چرا جای بوسش
اینهمه میکنه درد ؟

ای زنبور طلایی

ای زنبور طلایی نیش میزنی بلایی
پاشو پاشو بهاره گل واشده دوباره
پاشو پاشو بهاره گل واشده دوباره
کندو داری تو صحرا سر میزنی به هر جا
پاشو پاشو بهاره عسل بساز دوباره
پاشو پاشو بهاره عسل بساز دوباره

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (7)

مامان تینا و رایان
14 بهمن 92 11:22
این شعر اخر رو ما یه جور دیگه میخونیم ای زنبور طلایی نیش میزنی بلایی زمستونا خوابیدی خواب بهارو دیدی پاشو پاشو بهاره گل وا شده دوباره برو به دشت و صحرا نیش بزن به گلها شیره بگیر از آنها عسل بساز برای ما
زینب (مادر آرتین)
پاسخ
ممنون عزیزم
مامان كيان
14 بهمن 92 13:16
از پيشنهاد تخته وايت برد خيلي خوشم اومد چون من شعرها رو با موبايلم عكس ميگيرم كه از روش بخونم نتيجش اين ميشه كه كيان خان همش ميخواد عكس از تو گوشي ببينه ما كلا بيخيال ميشديم. از اينكه صفحه دانلود شاهنامه رو لينك كردين ممنون مدتا بود به فكر همچين كاري بودم ولي راستش تنبليم ميومد دنبالش بگردم. اميدوارم كيان هم بهشون علاقه داشته باشه گل پسر نازنينت رو هم ببوس كه استقبال اونه كه مامان به اين مهربوني و فعالي داره
زینب (مادر آرتین)
پاسخ
ممنون عزیزم
مامان امیرعطا
15 بهمن 92 15:39
خیلی ممنون زینب جان از مطالب خوب و راهکارهای عالیت.
زینب (مادر آرتین)
پاسخ
ممنون از لطفت عزیزم
مامان صدرا
16 بهمن 92 14:10
سلام از پست تولد صدرایی دیدن کنید....
زینب (مادر آرتین)
پاسخ
میام پیشت
مامان گلشيد
19 بهمن 92 11:33
ممنون زينب جون مطلب خيلي مفيدي بود اميدوارم بتونم با گلشيد واسه حرف زدنش به نتيجه اي برسم
زینب (مادر آرتین)
پاسخ
نگران نباش عزیزم همه بچه ها دیر یا زود حرف میزنن
زهره مامان مرسانا
19 بهمن 92 13:20
ممنونم زینب خانم که با صبوری به سوالاتم جواب میدین
زینب (مادر آرتین)
پاسخ
خواهش میکنم عزیزم
زهره
15 فروردین 93 8:41
سلام اینو هم برای آرتین کوچولوتون نگاه کنید http://atalmataltootooleh.com/
زینب (مادر آرتین)
پاسخ
ممنون دوست خوبم